پروپوزال تحلیل همبستگی شایستگی حرفه ای معلمان با وضعیت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی شهرستان بم
همبستگی حرفه ای معلمان با وضعیت تحصیلی دانش آموزان
پرسش اصلي تحقيق (مسأله تحقيق ) :
آیا بین شایستگی حرفه ای معلمان با وضعیت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی شهرستان بم همبستگی و ارتباطی وجود دارد یا خیر؟
- بيان مسئله (تشريح ابعاد، حدود مسأله ، معرفي دقيق مسأله، بيان جنبه هاي مجهول و مبهم و متغيرهاي مربوط به پرسش هاي تحقيق، منظورِ تحقيق )
در جهان امروز و در مفهومشناسی تعلیم و تربیت،معلم غالبا انتقالدهنده معلومات شناخته شده است.معلمی به مفهوم کهن و دیرینه آن،قبل از آنکه رسانهای اطلاعرسان باشد،منبع و مرجع القای«معرفت»است و قبل از آنکه کارخانهء صدور دانش باشد،سرچشمهء جوشان منش است.معلمی در مفهوم دیرینهء آن یک حرفه نیست؛بلکه یک رسالت همهجانبه برای پرورش شخصیت و خلق اندیشههای نو در متعلمان است. امروزه، نقش فراگیر و ریشهای معلم دگرگون شده و معلم ابزاری به حساب میآید که حامل اطاعات ذخیره شدهای است که باید به تناسب ظرفیت گیرندگان آن را توزیع کند و این خطری بزرگ در تحریف و مسخ رسالت معلمی است. نقشی که معلم در پرورش خلاقیت و ابتکار و نوآوری دانشآموزان دارد،از عهده هیچیک از عناصر و عوامل آموزشی مدرسه برنمیآید.به عبارت دیگر بیش و پیش از هرچیز، باید به نقش تربیتی معلم به جای نقش اطلاعرسانی او اهمیت داده شود. از این نظر،مهمترین روش آموزش و پرورش همواره روشی است که دانشآموز را به عملکردهای واقعی وا میدارد. با این وصف،باید تمرکز اصلی کارشناسان و دستاندرکاران آموزش و پرورش بر آموزش و تربیت معلمان باشد تا بتوانند روح تربیتی را در فرآیند یاددهی و یادگیری در کلاس درس حاکم کنند و در کنار انتقال دانش،به پرورش شخصیت و ابعاد اخلاقی،عاطفی و اجتماعی دانشآموزان بپردازند
عمدهترين عوامل پیشرفت تحصيلي دانش آموزان عبارتند از(جلالی، 1386، ) :
1ـ عوامل فردي
2ـ عوامل خانوادگي
3ـ عوامل آموزشگاهي
4ـ عوامل اجتماعي و اقتصاد
فرضيه ها ( هر فرضيه به صورت يك جملهْ خبري نوشته شود.)
فرضیه اصلی: بین شایستگی حرفه ای معلمان با وضعیت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی شهرستان بم همبستگی وجود دارد.
فرضیات فرعی:
بین سلامتي جسمي معلمان با وضعیت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی شهرستان بم همبستگی وجود