پروپوزال تاثیر جهانی¬شدن اقتصادی بر تورم در کشور¬های منتخب خاور¬میانه و شمال آفریقا
پروپوزال تاثیر جهانیشدن اقتصادی بر تورم کشورهای منطقه
چکیده
جهانیشدن به معنای افزایش شتابان حجم مبادلات بینالمللی کالاها، خدمات و داراییهای مالی میباشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر جهانیشدن اقتصادی بر تورم در کشورهای منتخب خاورمیانه و شمال آفریقا است. از دیدگاه نظری در مورد تاثیر جهانیشدن اقتصادی بر تورم به چهار مجرای عمده اشاره شده است. مجرای اول، اثرگذاری فرایند جهانیشدن بر انگیزه مقامات پولی برای توسل به سیاستهای انبساطی میباشد. مجرای دوم، اثر گذاری جهانیشدن بر قیمتهای نسبی است که در تغییر قیمت نسبی کالاهای وارداتی انعکاس پیدا میکند. مجرای سوم تاثیر جهانیشدن بر شیب منحنی فیلیپس میباشد. مجرای چهارم اثر گذاری شکاف تولید کشورهای خارجی بر تورم داخلی از طریق جهانیشدن و تجارت است.
مقدمه
تحلیل تورم و پیشبینی روند تحولات آن همواره از مهمترین نگرانیها در جوامع مختلف و در میان دولتها و ملتها میباشد. تورم پدیده بسیار پیچیدهای است که سطح و علل آن از یک کشور به کشور دیگر و از یک دوره به دوره دیگر فرق میکند و درنتیجه علل و عوامل بسیار متنوع و متعدد بروز میکند. سیاستهای پولی و مالی، تجاری و بازرگانی خارجی، ارزی و حتی سیاستهای خارجی دولتها و ساختارهای اقتصادی- اجتماعی جوامع از مهمترین این عوامل هستند. از دهه 1990 به بعد پویایی تورم در سطح جهان دستخوش تغییر شده است.
بيان مسأله
تورم یکی از عوامل تاثیرگذار بر توزیع نابرابر درآمد و ثروت، بروز نااطمینانی در اقتصاد، کاهش سرمایهگذاری و رشد اقتصادی است. از اینرو، شناخت عوامل موثر بر تورم، زمینه مهمی برای رشد و توسعه پایدار فراهم میکند. در سالهای اخیر اقتصاددانان به آثار جهانیشدن بر جنبههای مختلف زندگی اقتصادی توجه زیادی کردهاند، از جمله آثاری که جهانیشدن بر اقتصاد کشورها میتواند داشته باشد تاثیر آن بر تورم است. کشورهای زیادی توانستهاند در فرایند جهانیشدن نرخ تورم خود را کاهش دهند. به عنوان مثال کشور لهستان که نرخ تورم 150 درصدی را در اواخر دهه 1990 داشته است، بعد از پیوستن به سازمان تجارت جهانی توانسته است نرخ تورم خود را تک رقمی نموده و آن را بهشدت کاهش دهد
ابعاد جهانیشدن
جهانیشدن دارای ابعاد و زوایای پیدا و پنهان متعددی است که همهی بخشهای حیات بشری اعم از علمی، سیاسی، فرهنگی، تجاری، اقتصادی و تکنولوژیک را در برگرفته و تحت تاثیر خود قرار داده است . بنابراین جهانیشدن دارای ابعاد متعددی است که از میان آنها پنج مورد دارای اهمیت ویژهای است که در این تحقیق به اختصار توضیح داده میشود.
بعد اقتصادی
در تعریف جهانیشدن بیش از هر چیز، مفهوم و جنبه اقتصادی آن غلبه دارد، تا ابعاد سیاسی، علمی، فرهنگی و اجتماعی آن. دلیل آن ناشی از تکامل یافتگی بیشتر بعد اقتصادی جهانیشدن بر سایر ابعاد و جنبههای آن و تقدم زمانی وقوع آن میباشد. به همین دلیل به مقولهی جهانیشدن بیشتر با نگاه اقتصادی نگریسته میشود. جهانیشدن از بعد اقتصادی از تبدیل جهان به جهانی بدون مرزهای اقتصادی و نظامهای اقتصادی در حال ادغام خبر میدهد که در آن بنیانهای جهانی مشترک و شرکتهای بینالمللی صاحب نفوذ در تمام اقتصادهای داخلی، بدون دخالت و رهبری دولتها، هدایت میشوند.