تحقیق ومقالبه مطالعه و بررسی رابطه استراتژیهای مدیریت دانش و عملکرد سازمان

مقاله با عنوان رابطه استراتژیهای مدیریت دانش با عملکرد سازمان

مقدمه

مدیریت دانش شیوه جدیدی برای تفکر در مورد سازمان و تسهیم منابع فکری و خلاقانه سازمان است و بعبارتی شامل همه‌ روش هایی است که سازمان، دارایی های دانش خود را اداره می کند که شامل چگونگی جمع آوری، ذخیره سازی، انتقال، بکار گیری، به روز سازی و ایجاد دانش می باشد.

مدیریت دانش رویکردی است که به سرعت در حال تکامل است و به چالش های اخیر برای افزایش کارایی و بهبود اثر بخشی فرایند های تجاری محور، همراه با نوآوری مستمر، توجه زیادی دارد. نیاز به مدیریت دانش براساس رشد ادراک جامعه تجاری، از این واقعیت سرچشمه می‌گیرد که دانش در عملکرد سازمانی و دسترسی به مزیت رقابتی پایدار، عنصری مهم تلقی می شود (داونپورت، ت.اچ. و دیگران، 2001). چنین تغییر جهت اساسی و در سطح بالایی، پیامدهای مهمی در فرایند های سطوح میانی و پایانی در سازمان دارد. در حقیقت، جذب و بکارگیری مفاهیم، ابزارها، تکنیک ها و استراتژی های مدیریت دانش در تحولات آینده، به منظور استقرار شرکت های دانش محور، به سادگی امکان پذیرنیست، چرا که نیازمند انتخاب صحیح ابزارها و تکنیک‌هایی است که به شیوه ای هماهنگ به کار گرفته شوند. به منظور انتخاب صحیح نوع تکنولوژی یا تکنیک‌ها و پیاده سازی و استقرار موفق مدیریت دانش، درک زیر ساخت های تکنولوژی موجود، شناسایی استراتژی های خاص سازمان و درجه اهمیت هر یک، ساختار سازمانی و زیر ساخت های تجاری و فرهنگی ضروری است. علاوه‌ براین، درک چگونگی ترکیب این اجزا برای دستیابی به کارایی و اثر بخشی سازمان، اهمیت زیادی دارد

  • ادبیات پژوهشی

در ادبیات پژوهشی با مفاهیم و تعاریف مرتبط با مطالعات مرتبط با مدیریت دانش و استراتژی آشنا گردیده و همچنین نتایج تحقیقات اندیشمندان و سازمانهای مرتبط که پیش از این در رابطه با موضوع تحقیق، مطالعات علمی انجام داده اند، ارائه می شود. مجموعه ای از تعاریف در حوضه مدیریت دانش و استراتژی بشرح زیر می باشد.

دانش : دانش مخلوط سیالی از تجربیات، ارزش ها، اطلاعات موجود و نگرش های کارشناسی نظام یافته است که چارچوبی برای ارزشیابی و بهره‌گیری از تجربیات و اطلاعات جدید به دست می‌دهد. دانش به شکل های پویا و نیز انباشته و ایستا قابل تصور است

مدیریت دانش : عبارتست از فرآیند ایجاد، جمع آوری، سازماندهی، انتشار و بهره برداری از دانش. مدیریت دانش بر این فرض استوار است که سازمان ها حجم بالایی از داده را در خود دارند. این داده ها شامل گزارشات، اطلاعات مالی، اطلاعات ملموس، محرمانه و …. می باشند. سازمان ها معمولا برای سازمان دهی داده های نامنظم و تبدیل آنها به اطلاعات کاربردی، مکانیزم های مختلفی را بکار می گیرند که در مجموع فرآیندهای مدیریت دانش را شکل می دهند .

استراتژي : تشخيص فرصت هاي اصلي و تمرکز منابع سازماني در جهت تحقق منافع نهفته در آن است. فرصت ها جزء اصلي حرکت استراتژيک هستند و بدون آن استراتژي بي معناست. فرصتها منفعت بالقوه اي را در درون دارند هر قدر اين منفعت بيشتر باشد، ارزش فرصت بيشتر خواهد بود. استراتژي با کشف اين فرصت و بکارگيري قابليت هاي سازماني، منفعت بالقوه در فرض را به فعليت مي رساند و سازمان را از آن بهرمند مي سازد.

  • متدولوژی تحقیق

تحقیق حاضر به لحاظ روش انجام، تحقیق توصیفی از شاخه  پیمایشی است. توصیفی است چون به توصیف جزء به جزء یک موقعیت و یا شرایط، که توصیف مدیریت دانش می باشد، می پردازد. همچنین روش تحقیق حاضر از نظر هدف نیز کاربردی است، چرا که استفاده از نتایج تحقیق می تواند به مدیران و کارکنان سازمان مورد مطالعه و حتی دیگر سازمان ها، کمک نماید تا استراتژی های مدیریت دانش سازمان را بشناسند و از رابطه معنادار یا عدم ارتباط مدیریت دانش و عملکرد سازمان خود مطلع گردند. در نهایت برای انجام تحقیق از حیث جمع آوری داده ها، از روش ميداني (مصاحبه و پرسش نامه) استفاده شد.

2-1 جمع آوری داده ها و روش نمونه گیری

در مورد مباني نظري تحقيق از روش جمع آوري اطلاعات کتابخانه اي استفاده خواهد شد. بدين ترتيب که با مراجعه به مراجع معتبر، کتب مربوطه، اينترنت و … اطلاعات مورد نظر جمع آوري گردید. برای گردآوری داده ها پرسش نامه اي طراحي و از طريق آن نظرات کارشناسان و کاربران جمع آوري شد. به دلیل استفاده از پرسشنامه در این تحقیق، برای برآورد تعداد نمونه، جهت اطمینان بیشتر از برآورد تعداد نمونه، از فرمول زیر استفاده شده است

32000 تومان – خرید