تحقیق ومقاله بررسی ارتباط میان سیاست تقسیم سود و قیمت سهام در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

مقاله در باره بین تقسیم سود نقدی و قیمت سهام

  • چکیده

این تحقیق از لحاظ هدف، تحقیقی کاربردی و به لحاظ جمع آوری داده ها، از نوع کتابخانه ای محسوب می گردد زیرا با استفاده از مدلهای اقتصادسنجی، در پی تبیین رابطه و محاسبه میزان همبستگی و ضرایب هر یک از متغیرهای مستقل (سیاستهای تقسیم سود) با قیمت سهام در ایران می باشد. به منظور جمع­آوری داده­ها و اطلاعات مورد نیاز تحقیق از روش مطالعات کتابخانه­ای شاخه اسنادی و اطلاعات مربوط به متغیرهای تحقیق، با مراجعه به گزارشات سالیانه بورس از سال 2002 تا 2011 صورت گرفته است. برای تعیین رابطه یا عدم رابطه معنادار متغیرهای مستقل و وابسته از آزمون ضریب همبستگی پیرسون توسط نرم افزار  استفاده گردیده است. به منظور بررسی مانایی سری زمانی از آزمون ریشه واحد دیکی- فولر تعمیم یافته که از مناسب ترین آزمون های پایایی متغیرها است، با استفاده از نرم افزار EViews انجام گرفته است

  • مقدمه

سیاست تقسیم سود و استراتژی طراحی آن از جمله وظایف مدیریت دپارتمان های مالی در سازمانهای اقتصادی است. این وظیفه تاثیر قابل ملاحظه ای بر ساختار سرمایه و قیمت گذاری سهام شرکت را دارد. جذب سرمایه از منابع مختلف فاکتور کلیدی وارد شدن کشورهای در حال توسعه به فرآیند توسعه یافتگی است. جذب سرمایه مستلزم آن است که قسمتی از منابع کشور در پروژه هایی که برای سرمایه گذاران جذاب است، صرف شود. در ایران سرمایه گذاری بیشتر بسوی خرید اموال و مستغلات و داراییهای فیزیکی نیل می کند تا خرید سهام شرکت ها. تشکیل بازار بورس یکی از علائم توسعه اقتصادی بوده و فعالیت آن موجب سهولت تامین مالی شرکت ها، هدایت سرمایه های خرد در مسیر تولید و جلوگیری از راکد ماندن احتمالی منابع مالی کوچک بوده و موجب کسب درآمد برای عموم و سایر مزایای مربوط به بازار بورس خواهد بود. یکی از دلایل اصلی سرمایه گذاری که باعث گرایش مالکین سرمایه به واگذاری و تخصیص منابع مالی می شود، افزایش ثروت می باشد.

  • مبانی نظری

بورس بازاری است که به صورت متشکل و رسمی فعالیت کرده و دارای زمینه های کاری متنوعی همچون، بورس اوراق بهادار، بورس کالا، بورس ارز و … می باشد. در این تحقیق حیطه مطالعه در زمینه بورس اوراق بهادار می باشد. بورس اوراق بهادار بازاری متشکل و رسمی است که اوراق بهادار پذیرفته ‌شده در آن براساس قوانین و مقررات خاصی بین خریداران و فروشندگان معامله می‌شود. وظیفه اصلی بورس اوراق بهادار فراهم آوردن بازاری شفاف (ارائه اطلاعات کامل برای خریداران و فروشندگان) برای انجام معاملات روزانه است. خرید و فروش سهام در بورس اوراق بهادار تهران بوسیله کارگزاران و از طریق سیستم رایانه ای انجام می شود. به این ترتیب که کارگزاران به وکالت از سهامداران، سفارشات خرید و فروش را وارد سیستم معاملات می کنند. معاملات در سیستم بر اساس روش حراج دو طرفه انجام می شود.

در واقع گوردون با ارائه این فرضیات سه گروه شرکت را از نظر چگونگی تقسیم سود متمایز می نماید.

1- موسسات رشد یابنده

شرکتهایی که وجوه خود را با بازدهی بالاتر از هزینه سرمایه ، سرمایه گذاری می کنند، شرکتهای رشد یابنده هستند .این شرکتها طبق مدل گوردون با نگاهداری تمامی عایدات و سرمایه گذاری آن می توانند ارزش خود را حداکثر نمایند .در واقع شرکتهایی که r > 1 دارند، اگر چنانچه تمامی عایدات خود را نگه ندارند، اشتباه بزرگی مرتکب شده اند. مدل گوردون نشان می دهد که پرداخت سود سهام، ارزش چنین شرکتهایی را کاهش خواهد داد.

2- شرکتهای دارای رشد نزولی (در حال افول)

شرکتهایی که فرصتهای سرمایه گذاری سودآوری ندارد، موسسات دارای رشد نزولی نامیده می شوند. فروش چنین شرکتهایی تنزل نموده و سرمایه گذاری سودآوری در شرکت وجود ندارد.

32000 تومان – خرید