تحقیق ومقاله بررسی رابطه بین استراتژی سرمایه انسانی و عملکرد سازمان (مطالعه موردی در بانک پارسیان)

مقاله با عنوان استراتژی سرمایه انسانی و عملکرد سازمان

  • مقدمه

مطرح شدن موضوع استراتژی سرمایه انسانی موجب بهبود ادراک پژوهشگران رشته‏ مدیریت منابع انسانی از روابط میان استراتژی‏های سازمان، سرمایه انسانی، مدیریت استراتژیک‏ منابع انسانی و عملکرد شرکت گردیده و به روش‏های مختلفی تمرکز از مدیریت عملیاتی منابع‏ انسانی را به مدیریت استراتژیک منابع انسانی تغییر می‏دهد. امروزه تجزیه و تحلیل مدیریت عملیاتی منابع انسانی (یعنی بررسی اقدامات فردی مدیریت منابع انسانی مانند انتخاب‏ و جذب، آموزش و توسعه، جبران خدمات و …) به مدیریت استراتژیک منابع انسانی تغییر یافته است. در مدیریت استراتژیک منابع انسانی مفهوم هم‏ افزایی یا مکمل بودن اقدامات منابع انسانی‏ حائز اهمیت می باشد [1]. در مدیریت استراتژیک منابع انسانی بر ایجاد هماهنگی بین استراتژی سازمان از یک‏ طرف و سیستم‏های مختلف منابع انسانی از سوی دیگر تأکید می‏شود. در واقع استراتژی منابع‏ انسانی، نقش حلقه واسط میان استراتژی سازمان و عملیات منابع انسانی را بر عهده داشته و جهت‏گیری سازمان را که در استراتژی آن آمده است به دستور العمل‏های عینی تبدیل می‏کند

  • مبانی نظری

سابقه مفاهيم استراتژي به 340 سال قبل از ميلاد مسیح باز مي گردد. قديمي ترين اثري كه در اين مورد وجود دارد نظريات ژنرال چيني سان تزو می باشد. وي در اين كتاب چگونگي استفاده از مفاهيم استراتژي براي غلبه بر دشمن را تشريح كرده است. اما سرآغاز برنامه ريزي استراتژيك به فرم امروز آن، دهه 1960 است. جنگ جهاني دوم بستر اتخاذ تصميمات استراتژيك متعددي براي كشورهاي درگير بود. پس از پايان جنگ، وزارت دفاع آمريكا اين تجربيات را در قالب روش “برنامه ريزي استراتژيك” تدوين كرد و آن را در برنامه آموزش افسران ارشد خود جاي داد. اين ايده ها با بكارگيري فرماندهان برجسته نظامي در صنايع، به دنياي كسب و كار راه يافت و منشا تحولات مهمي در اين حوزه گرديد.

  • فرضيات تحقیق

برای تدوین فرض اصلی این سوال مطرح است که، آیا استراتژی سرمایه انسانی بر عملکرد سازمان تأثیر دارد؟ در پاسخ به این سوال، مفروضات تحقیق بشرح ادامه تعیین می گردد. متغیر وابسته عملکرد بانک پارسیان با شاخص ROA می باشد و متغیرهای مستقل تعریف شده عبارتند از نظام تأمین نیروی انسانی، نظام انگیزشی، نظام بهسازی منابع انسانی، نظام نگهداری نیروی انسانی.

  • فرضیه اصلی

استراتژی سرمایه انسانی با عملکرد بانک پارسیان رابطه معنادار دارد.

  • فرضیه های فرعی
  • بین نظام تأمین نیروی انسانی با عملکرد بانک پارسیان رابطه معنادار وجود دارد.
  • بین نظام انگیزشی با عملکرد بانک پارسیان رابطه معنادار وجود دارد.
32000 تومان – خرید