تحقیق ومقاله تئوریها و مبانی مهارت زندگی در مقطع ابتدایی

مقاله با موضوع مهارت زندگی در مقطع ابتدایی

  • چکیده

این مقاله بصورت کاربردی به جمع آوری اطلاعات توصیفی توسط روش پیمایشی دلفی به تحقیق در زمینه ارتباط معنادار یا عدم وجود رابطه معنادار فرضیه های اصلی که هر یک از فرضیه های اصلی دارای فرضیه ها فرعی نیز می باشند می پردازد. فرضیه اصلی وجود ارتباط معنادار بین مهارتهای زندگی کودکان دبستانی (11-7 سال) و روحیه پرسشگری، روشهای مطالعه و یادگیری، برقراری ارتباط موثر، سازگاری فردی و اجتماعی، تفکر نقادانه و خلاق، تصمیم گیری و حل مسئله، خودآگاهی و همدلی، کنترل خشم، مقابله با اضطراب می باشد. جامعه آماری در این تحقیق  مشتمل بر 15 مدرسه ابتدایی و 184 نفر می باشد که توسط روش نمونه گیری تصادفی و با استفاده از فرمول کوکران، 124 نفر برای پرسشگری انتخاب شدند

  • مقدمه

مهارتهاي زندگي برای دانش آموزان مهارتهايي هستند كه دانش آموزان را براي زندگي در جامعه آماده مي سازند [1]. مهارتهاي زندگي كودكان و نوجوانان را قادر مي سازد كه دانش آموخته ها و ارزشهاي خود را به عمل آورند و به آنها كمك مي كند تا در وضعيتهاي مختلف با سايرين به نحو مطلوب و شايسته اي ارتباط بر قرار كنند. از سوی دیگر، منظور از مهارتهاي زندگي برای کودکان اين است كه هر كودك در كنار آموزش خواندن و نوشتن به مهارتهايي دست يابد كه بتواند ابتدا به شناخت درستي از خود دست پيدا كند و سپس به خوبي با افراد و محيط ارتباط برقرار ساخته و به حل مشكلات خود و جامعه و محيط زيست ياري دهد. از این به بعد در این مقاله هر جا که از دانش آموزان نام برده می شود، منظور مقطع ابتدایی مدارس و گروه سنی بین 8 تا 11 سال می باشد. منظور از گروه سنی اشاره شده، پایه های سوم، چهارم و پنجم در کشور ایران می باشد.

  • بررسی ادبیات موضوعی

در این بخش بترتیب مبانی نظری تحقیق، ضرورت انجام تحقیق، متدولوژی تحقیق و یافته های تحقیق ارائه می گردد.

  • مبانی نظری

مطالعه و بررسی مقاله هایی که تا کنون در مورد مهارتهای زندگی در متون چاپی و الکترونیکی انجام گرفته است، نظریه های متنوعی را در این زمینه در دسترس قرار داده است. با وجود این تنوع، اشتراک موضوعی آنها در امور اخلاقی و حرکت به سوی پرورش جامعه ای فضیلت مدار به وضوح در تفکر محققین موج می زند. از تحقیق ها و نظریه های مهارتهای زندگی که با این مقاله ارتباط موضوعی دارند، در ادامه نام برده شده است. در نظریه یادگیری اجتماعی بندورا، یادگیری فرآیندی فعال و مبتنی بر تجربه است و به همین جهت افراد خصوصا کودکان در جریان یادگیری و آموزش فعالانه به امر یادگیری مهارت های زندگی می پردازند، بنابراین در این آموزش از روشهایی که شرکت فعال افراد در گروه های مختلف سنی و جنسی را در فراگیری، تسهیل می بخشد استفاده می شود.

  • روش های تجزيه و تحليل داده‏ها

در فرضیه اصلی رابطه بین مهارتهای زندگی بعنوان متغیر وابسته با روحیه پرسشگری، روشهای مطالعه و یادگیری، برقراری ارتباط موثر، سازگاری فردی و اجتماعی، تفکر نقادانه و خلاق، تصمیم گیری و حل مسئله، خوآگاهی و همدلی، کنترل خشم، مقابله با اضطراب بعنوان متغیرهای مستقل با استفاده از برآورد ضریب همبستگی پیرسون مورد آزمون قرار گرفته است.

32000 تومان – خرید