تحقیق ومقاله جایگاه اقتصاد ایران در اقتصاد جهان و طراحی مدل توسعه اقتصادی

مقاله در باره جایگاه اقتصاد ایران در اقتصاد جهان

  • مقدمه

به اعتقاد بسیاری از اقتصاددانان، نظام جدید اقتصاد بین الملل دارای سه ویژگی برجسته و مهم شامل گرایش جهانی داشتن، گرایش به اشیاء و امور غیر ملموسی نظیر ایده ها، اطلاعات و ارتباطات، و سوم اینکه اجزاء آن نظیر یک سیستم به شدت با هم در تعامل هستند. جدای از جهانی سازی و شبکۀ گستردۀ اطلاعات اقتصادی، ابتکار و نوآوری در حوزۀ اقتصاد نیز طی سالهای اخیر از اهمیت و جایگاه ویژه ای برای بسیاری از دولتها برخوردار بوده و به رغم سایۀ سنگین بحران اقتصادی بر اکثر اقتصادهای توسعه یافتۀ جهان، میزان بودجه ای که دولتها برای نوآوری و ابتکار به منظور ارتقاء رشد اقتصادی اختصاص می دهند، کاسته نشده است.

اقتصاد ایران در میان اقتصادهای جهان در رده متوسط رشد اقتصادی توسط سازمانهای اقتصادی بین الملل ارزیابی شده است. به این معنی که رتبۀ تولید با مساحت و جمعیت تقریباً یکسان و تقسیم درآمد ملی ایران را در بین کشورهای دارای رتبه متوسط جهان قرار داده است. ایران رتبۀ هفدهم جمعیت و رتبۀ هجدهم مساحت را دارد

  • بررسی ادبیات موضوع

در این بخش بترتیب مبانی نظری و پیشینه پژوهشی، ضرورت انجام تحقیق، متدولوژی تحقیق و یافته های تحقیق ارائه می گردد. در این مقاله رشد اقتصادی و ادبیات موضوعی آن از مبانی نظری مورد بررسی می باشد و همچنین شاخص های صادرات خالص، سرمایه گذاری خارجی، تولید ناخالص داخلی، درجه باز بودن اقتصاد، شاخص قیمت مصرف کننده، شاخص قیمت تولید کننده، متغیرهای اصلی در طراحی مدل مورد نظر می باشند که در ادامه به بیان مطالعات کتابخانه ای انجام شده در این زمینه می پردازیم.

  • مبانی نظری

مباني نظری اوليه مربوط به رشد و توسعه اقتصادي به مكتب سوداگري باز مي گردد. نظريه كلاسيك ها پس از اين مكتب، مهم ترين نظريه طرفدار تاثير مثبت تجارت بر رشد و توسعه اقتصادي است. بمنظور بررسی تاثیرات ناشی از اعمال سیاست‎های مالی بر رشد اقتصادی ابتدا لازم است تقسیم‎بندی مناسبی از این ابزارها به‎عمل آید و سپس به‎طور جداگانه تاثیرات هر یک از آنها بر رشد اقتصادی بررسی شود.

  • فرضیه اصلی

بین رشد اقتصادی بعنوان متغیر وابسته و شاخص های اقتصادی (صادرات خالص، تولید ناخالص داخلی، سرمایه گذاری خارجی، آزادی اقتصادی، شاخص قیمت مصرف کننده، شاخص قیمت تولید کننده) بعنوان متغیرهای مستقل رابطه معنادار وجود دارد.

  • فرضیه های فرعی

1-  بین صادرات خالص و رشد اقتصادی رابطه معنادار وجود دارد.

2-  بین تولید ناخالص داخلی و رشد اقتصادی رابطه معنادار وجود دارد.

3-  بین سرمایه گذاری خارجی و رشد اقتصادی رابطه معنادار وجود دارد.

4-  بین آزادی اقتصادی و رشد اقتصادی رابطه معنادار وجود دارد.

5-  بین شاخص قیمت مصرف کننده و رشد اقتصادی رابطه معنادار وجود دارد.

6-  بین شاخص قیمت تولید کننده و رشد اقتصادی رابطه معنادار وجود دارد.

32000 تومان – خرید