تحقیق ومقاله طراحی مدلی جهت سنجش میزان هویت ملی

مقاله با عنوان هویت ملی

  • چکیده

این مقاله با هدف طراحی مدلی جهت سنجش میزان هویت ملی، به تبیین رابطه بین باورهاي مشترك، تداوم تاريخي، هويت فعال، سرزمين و مكان مشترك، فرهنگ عمومي مشترك با هویت ملی در جامعه دانشجویان دانشگاه گلستان، می پردازد. این مقاله بصورت کاربردی به جمع آوری اطلاعات توصیفی توسط روش پیمایشی دلفی، به تحقیق در زمینه ارتباط معنادار یا عدم وجود رابطه معنادار فرضیه های اصلی می پردازد. جامعه آماری در این تحقیق  مشتمل بر 130 نفر از دانشجویان دانشگاه گلستان می باشد که توسط روش نمونه گیری تصادفی و با استفاده از فرمول کوکران، 124 نفر برای پرسشگری انتخاب شدند. در این مقاله از آزمون نرمالیته بودن متغیرهای مستقل و وابسته، از آزمون کولموگروف – اسمیرنوف استفاده شده است. با توجه به مقدار سطح معنی داری محاسباتی، متغیرهای باورهاي مشترك، تداوم تاريخي، هويت فعال، سرزمين و مكان مشترك، فرهنگ عمومي مشترك، فرض نرمال بودن توزیع نمونه رد نمیشود.

  • مقدمه

وقتي با افتخار سخن از هستی یک ملت پيش مي‌آيد بحث هويت مطرح مي‌گردد. مرز ما از ديگران توسط خطوط ترسيم شده ای به نام هويت ملی روشن تفکیک میگردد. بررسي هويت ملي يكي از مباحثي است كه از اهميت تاريخي و جامعه‌شناختي فراواني برخوردار است. اهميت تاريخي آن به اين جهت است كه اولاً اين پديده در فرايند زمان در جامعه شكل گرفته و از رويدادها و تغيير و تحولات تاريخي تاثير پذيرفته است. ثانياً هر هويتي كه امروزه در جامعه و ميان گروه‌هاي اجتماعي مشاهده مي‌شود، برگرفته از جريان‌هاي تاريخي ادوار مختلف است. از نظر جامعه‌شناختي هويت ملي به اين لحاظ اهميت دارد كه يكي از عوامل مهم انسجام اجتماعي و وفاق ملي در هر جامعه تلقي مي‌شود. هر اندازه يك ملت از هويت محكمتر و منسجم‌تري برخوردار باشد، به همان اندازه در تحكيم پايه‌هاي همبستگي و وفاق اجتماعي موفق‌تر خواهد بود.

  • بررسی ادبیات موضوعی

در این بخش بترتیب مبانی نظری تحقیق، پیشینه تحقیق ضرورت انجام تحقیق ارائه می گردد.

  • مبانی نظری

انسجام اجتماعي و حفظ و تداوم ثبات، نظم، يكپارچگي از مهمترين دغدغه هاي هميشگي متفكران علوم اجتماعي بوده و مباحث و نظريه هاي متعددي پيرامون آن توليد و باز توليد شده و مفهوم هويت همواره در اين رابطه مطرح بوده است. اهميت اجتماعي هویت ملی در همه جوامع يك امر عام به شمار مي رود، اهميت يافتن قوميت از حيث سياسي پديده ي جديدي است كه برخي جوامع از پايان جنگ جهاني دوم به بعد با آن مواجه شده اند.

در مطالعات موجود در حوزه هويت ملی سه رويكرد مسلط وجود دارد:

1- رويكرد هويت اجتماعي كه عمدتا توسط روان شناسان اجتماعي مطرح مي شود.

2- رويكرد فرهنگ پذيري به عنوان چارچوب مطالعه هويت ملی كه در اين رويكرد با عضويت گروهي در طول زمان امكان پذير مي شود.

3- رويكرد هويت قومي از طريق روند فعالانه تصميم سازي و ارزيابي خود در نظر گرفته شده است.

  • فرضيات تحقیق

فرضیه های تحقیق از سوال / سوالهای اصلی بدست می آید. سوال های اصلی این تحقیق اینست،

آیا بین باورهاي مشترك و هویت ملی رابطه معنادار وجود دارد؟

آیا بین تداوم تاريخي و هویت ملی رابطه معنادار وجود دارد؟

آیا بین هويت فعال و هویت ملی رابطه معنادار وجود دارد؟

آیا بین سرزمين مشترك و هویت ملی رابطه معنادار وجود دارد؟

آیا بین فرهنگ عمومي مشترك و هویت ملی رابطه معنادار وجود دارد

32000 تومان – خرید