تحقیق ومقاله طراحی مدل بهینه تولید در سیستم تولید انعطاف پذیر

مقاله با موضوع ولید در سیستم تولید انعطاف پذیر

  • مقدمه

یکی از ارزشهای محیطی در صحنه رقابت‏ بین المللی، توانایی خلق مزیت نسبی و رقابتی در محیط پویا و پرتحول صنعت امروزی‏ است. در این رابطه استفاده از سیستم‏های‏ بهبود یافته و انعطاف پذیر در محصولات و فرآیند تولید مورد تاکید و برای نائل شدن بدان‏ توجه مستمر به کیفیت و نیازهای مشتریان‏ اجتناب‏ناپذیر است. بنابراین برای اینکه سازمانها و به خصوص شرکتهای صنعتی بتوانند به محیط پویا و پیچیده خود پاسخ گو باشند، بایستی ارزشهای محیطی را وارد سازمان کنند و با اجرای مستمر این ارزشها، آن را به صورت یک‏ پیش‏فرض اساسی و ارزش درون سازمانی‏ نمایند. به عبارتی بهبود و نوآوری و ایجاد انعطاف پذیری در تولید که نوعی تغییر استراتژیک در سازمان محسوب می گردد، بعنوان ارزشی حیاتی‏ به صورت نهادی درمی آید. درگذشته تکنولوژی و دانش فنی در مورد طراحی و تولید دو عامل اصلی د رتعیین توانایی‏ رقابت شرکتها به حساب می‏آمدند.اما امروزه‏ نقش تکنولوژی ضعیف گردیده و موفقیت به‏ معیارهای اثربخشی هزینه،نظیر کاهش هزینه‏ امکانات،به روز کردن تجهیزات و نگهداری‏ نیروی کار قوی بستگی دارد.توانایی در تغییر و انجام تولیدات متنوع،سود قابل توجهی را برای‏ تولیدکنندگان به همراه خواهد داشت.

  • بررسی ادبیات موضوعی

در این بخش بترتیب مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارائه می گردد.

  • مبانی نظری

زمانبندي سيستم توليد کارگاهي انعطاف پذير شامل زمانبندي n کار روي m ماشين مي باشد. هر کار داراي تعدادي عمليات و براي هر عمليات، امکان استفاده از يک مجموعه ماشين قابل استفاده وجود دارد. زمانبندي سيستم هاي توليد کارگاهي انعطاف پذير به دليل جايگاه ويژه آن در مراکز توليدي مورد توجه زياد مديران واحدهاي توليدي مي باشد. همچنين ويژگي هاي خاص رياضي اين مسأله موجب گرديده است که ارائه راهکارهاي کارآمد براي حل اين مسأله مورد توجه محققين اين رشته از رياضيات باشد. شکل ساده مسأله زمانبندي توليد کارگاهي انعطاف پذير (Flexible Job Shop) مسأله زمانبندي توليد کارگاهي کلاسيک (Job Shop) مي باشد. این مسئله که بصورت زمانبندي n کار J1, J2,… Jn، روي مجموعه ماشين ها شامل m ماشين M1, M2,… M مي باشد. هر کار داراي hj عمليات مي باشد که بايستي بترتيب انجام گردند. انديس j نشان دهنده کار، انديس  h نشان دهنده عمليات و انديس i، نشان دهنده ماشين مي باشد. هدف زمانبندي اين مسأله، تعيين توالي عمليات ها براي هر ماشين مي باشد به نحوي که يک تابع هدف از قبل مشخص شده مثل دوره ساخت بهينه گردد. يکي از مسائل حائز اهميت در سيستم هاي توليد کارگاهي انعطاف پذير، زمان راه اندازي عمليات ها مي باشد. زمان راه اندازي معمولاً بصورت هاي مستقل، و يا وابسته به عمليات قبلي ماشين در نظر گرفته مي شود. در حالتي که زمان راه اندازي وابسته به عمليات قبلي ماشين باشد، ميزان زمان راه اندازي ماشين براي عمليات جديد، به عمليات پيشين آن ماشين بستگي دارد. حالتي خاصي از زمان راه اندازي وابسته، مدل زمانبندي با زمان راه اندازي وابسته به خانواده عمليات ها مي باشد.

  • پیشینه تحقیق

یک تولیدگر دستی از کارگران بسیار ماهر و ابزارهای ساده اما انعطاف‏پذیر استفاده می‏کند تا دقیقا آنچه را که مشتری می‏خواهد بسازد. در مجموع مشخصات چهارگانه تولید دستی عبارت است از وجود نیروی کاری ماهر که در طراحی محصول، ماشین‏ کاری و اندازه کردن مهارت داشته باشد، وجود سازماندهی غیرمتمرکز، به کارگیری ماشین‏آلات چند منظوره، حجم بسیار پایین تولید.

تولیدگر انبوه در طراحی محصولات از متخصصان استفاده می‏کند اما این محصولات‏ توسط کارگران نیمه‏ماهر و ماهر ساخته و این محصولات در حجم بسیار تولید می‏شود. در این سیستم تولیدگر به منظور افزایش کارایی و کاهش قیمت از ایجاد هرنوع نوآوری جلوگیری‏ می‏کند و این امر به دلیل وجود روشهای کاری‏ یکسان، محیط کاری را برای کارکنان ملال‏آور و فاقد روح می‏گرداند.

در مقابل سیستم تولید انعطاف‏پذیر مزایای تولید دستی و تولید انبوه را با یکدیگر تلفیق کرده و از قیمت بالای اولی و انعطاف‏ناپذیری دومی‏ اجتناب می‏کند. بنابراین تولیدگر انعطاف‏پذیر برای تولید محصولات بسیار متنوع، افرادی را از همه سطوح سازمانی و با مهارتهای مختلف‏ گردآورده و به صورت گروهی به کار می‏گیرد. همچنین از ماشین‏آلاتی استفاده می‏کند که هم به‏طور فزاینده خودکار هستند و هم بسیار انعطاف‏پذیر

32000 تومان – خرید