تحقیق ومقاله مطالعه و بررسی توانمندسازی منابع انسانی و اثربخشی

مقاله با موضوع رابطه بین اثربخشی سازمان و توانمندسازی منابع انسانی

  • مقدمه

فرد يکي از مهمترين عوامل در تغييرات وسيع سازماني است. در اين زمينه برتري، از آن سازمانهايي است که حاضر به خطر کردن هستند و تصميم گيري را به پايين ترين سطح سازماني ممکن، ارجاع مي دهند. اين پارادايم جديد بر مبناي قدرت بخشيدن به فرد بنا شده است. سازمانها به گونه اي طراحي شده اند تا از انرژي و توانايي افراد براي انجام کار و تحقق هدف‌هاي خود استفاده کنند. طبيعي است اگر مديران بتوانند توانمندي منابع انسانی سازمان را افزايش دهند، موجب توسعه و بهبود کار سازمان شده اند. بنابراين از آنجا که انسان محور تحولات سازماني است، براي دستيابي به تراز بالندگي قابل قبول سازماني، بايد به ارتقاي توانمندیهای منابع انساني پرداخت. مطالعات کتابخانه ای و مقالات کاربردی نشان می دهد که محققان یقین دارند توانمندسازی منابع انسانی ارزانترین و دستیافتنی ترین مزیت رقابتی واقعی و پایدار

  • مبانی نظری

در این بخش به تعریف توانمندسازی می پردازیم. واژة انگليسي Empower در فرهنگ فشردة آكسفورد «قدرتمند شدن، مجوز دادن، قدرت بخشيدن و توانا شدن» معنا شده است. اين واژه در اصطلاح در برگيرندة قدرت و آزادي عمل بخشيدن براي ادارة خود است و در مفهوم سازماني به معناي تغيير در فرهنگ و شهامت در ايجاد و هدايت يك محيط سازماني است. به بيان ديگر، توانمندسازي به معناي طراحي ساختار سازمان است، به نحوي كه در آن افراد ضمن كنترل خود، آمادگي پذيرش مسئوليت هاي بيشتري را نيز داشته باشند.

توانمندسازی از نظر لغوی به معنای قادر ساختن افراد برای انجام کار است ولی در اصطلاح عبارتست از فرآیند تقویت احساس قدرت در افراد با استفاده از شیوه های رسمی سازمانی و فنون غیر رسمی مهیا سازی اطلاعات مورد نیاز افراد که موجب اثربخشی آنها میشود

     ضرورت انجام تحقیق

توانمندسازی، مفهومی است که هم می تواند منافع سازمان را تامین کند و هم احساس مالکیت و سرفرازی در کارشناسان ایجاد نموده و رابطه ای برد – برد برای سازمان و منابع انسانی ایجاد می نماید. بعبارت دیگر توانمندسازی ظرفیت های بالقوه را برای بهره برداری از سرچشمه توانایی های کارشناسان در اختیار می گذارد. از سایر مزایای آن می توان موارد زیر را بر شمرد.

– پیاده سازی بهترین ابداعات و افکار با احساس هیجان بیشتر، مالکیت و افتخار.

– کار با احساس مسئولیت و ترجیح منافع سازمان بر منافع خود.

– ارائه راهکارهایی جهت ایجاد مزیت رقابتی واقعی و پایدار.

– درگیری بیشتر مدیران و کارشناسان در فرآیندهای کاری از طریق دخالت دادن آن ها در فرآیندهای تصمیم گیری.

  • بررسی ادبیات موضوعی

مطالعه و بررسی مقاله هایی که تا کنون در مورد توانمندسازی منابع انسانی در کشورهای مختلف انجام گرفته است، 3 مدل یا دیدگاه را در مورد توانمندسازی تعمیم می دهد.

  • دیدگاه اول، دیدگاه عقلایی است که قائل به تسهیم قدرت با زیر دستان، تفویض اختیار عمودی، تمرکز زدایی در تصمیم گیری، استقرار مدیریت مشارکتی و تشکیل چرخه های کیفیت می باشد.
  • دیدگاه دوم، دیدگاه انگیزشی است که نیاز به کسب قدرت را که حالتی درونی برای کسب نفوذ و کنترل بر سایر افراد و بعنوان مبنای توانمندسازی می داند.
  • دیدگاه سوم، دیدگاه فوق انگیزشی است که با ایجاد انگیزه درونی توسط پرورش محیط و ایجاد احساس اثربخشی و انرژی بیشتر، دیدگاهی نظری تر را برای توانمندسازی ارائه می دهد.
32000 تومان – خرید