تحقیق ومقاله مطالعه و بررسی رابطه بین سیاست بخش مالی با رشد و توسعه اقتصادی و تورم در ایران

مقاله با عنوان ارتباط  بین مالیات و رشد اقتصادی رابطه

  • چکیده

این تحقیق از لحاظ هدف، تحقیقی کاربردی و به لحاظ جمع آوری داده ها، از نوع کتابخانه ای محسوب می گردد زیرا با استفاده از مدلهای اقتصادسنجی، در پی تبیین رابطه و محاسبه میزان همبستگی و ضرایب هر یک از متغیرهای مستقل (مخارج دولت و مالیات) با رشد اقتصادی و تورم در ایران می باشد. به منظور جمع­آوری داده­ها و اطلاعات مورد نیاز تحقیق از روش مطالعات کتابخانه­ای شاخه اسنادی و اطلاعات مربوط به متغیرهای تحقیق، با مراجعه به گزارشات سالیانه بانک جهانی از سال 1978 تا 2010 صورت گرفته است. برای تعیین رابطه یا عدم رابطه معنادار متغیرهای مستقل و وابسته از آزمون ضریب همبستگی پیرسون توسط نرم افزار SPSS استفاده گردیده است.

  • مقدمه

پژوهشهاي علمي نشان ميدهند که سیاستهای مالي ميتوانند نقش مهمي در رشد اقتصادي بازي کنند. یک سيستم مالي کارا، سرمايه را از سپرده گزاران به  متقاضیان وام واگذار می کند و منابع را به سمت پروژه هاي مولد و سودآور هدايت ميکند. هر قدر بهره وري سرمايه گذاري بيشتر باشد، نرخ رشد اقتصاد نيز بيشتر خواهد بود برخی از اندیشمندان معتقدند که بازارهاي مالي مغز سيستم اقتصادي و کانون اصلي تصميم گيري هستند و چنانچه اين بازارها با شکست و نارسايي مواجه شوند، عملکرد کل سيستم اقتصادي آسيب خواهد ديد (St. نگاه اقتصاددانان به طرز عجيبي طي ٥٠ سال اخير نسبت به اهميت سيستمهاي مالي براي رشد اقتصادي تغيير كرده است. مطالعات زيادي در مورد رابطه ي بين توسعه ي مالي و رشد اقتصادي انجام شده است اما در اين مطالعات، يك چارچوب تحليلي مناسب براي مسير عليت به اين صورت كه آيا توسعه ي مالي بر رشد اقتصادي اثر دارد يا خیر، ارايه نشده است. يكي از عواملي كه در جهت دستيابي به هدف رشد پرشتاب و مستمر اقتصادي ميتواند نقش اساسي ايفا كند، توسعه بخش مالي است. بخش مالي از بازارهاي گوناگوني شامل بازار پول و سرمايه تشكيل شده است.

  • بررسی ادبیات موضوع

در این بخش بترتیب مبانی نظری و پیشینه پژوهشی ارائه می گردد. همانطور که از موضوع تحقیق پیداست، هدف از انجام تحقیق مطالعه و بررسی رابطه سیاستهای مالی با رشد اقتصادی و تورم می باشد. از اینرو در مبانی نظری تحقیق به تعریف رشد اقتصادی، تورم و متغیرهای در نظر گرفته شده برای سیاست های مالی می پردازیم.

  • مبانی نظری

رشد اقتصادي اصلي ترين نماد عملكرد دولت ها به شمار مي رود. بنابراين اقتصاددانان تلاش مي كنند تا با شناخت بهتر و دقيق تر پويايي ها و عوامل مؤثر بر تغيير و تحول اين شاخص، سياستگذاران را در بهبود آن ياري رسانند. در ادبيات اقتصادي، انباشت ذخيره سرمايه فيزيكي، به عنوان عامل مهمي براي رسيدن به توليد و بهره وري بيشتر و ايجاد جريان مداوم درآمد افزون تر براي جامعه بيان شده است.

  • متدولوژی تحقیق

این تحقیق از لحاظ هدف، تحقیقی کاربردی و به لحاظ جمع آوری داده ها، از نوع کتابخانه ای محسوب می گردد چرا که با استفاده از مدلهای اقتصادسنجی، در پی تبیین رابطه و محاسبه میزان همبستگی و ضرایب هر یک از متغیرهای مستقل (سیاست مالی) با رشد اقتصادی و تورم در ایران می باشیم. به منظور جمع­آوری داده­ها و اطلاعات مورد نیاز تحقیق از روش مطالعات کتابخانه­ای شاخه اسنادی و اطلاعات مربوط به متغیرهای تحقیق، با مراجعه به گزارشات سالیانه بانک جهانی از سال 1978 تا 2010 صورت گرفته است.

32000 تومان – خرید