تحقیق ومقاله مطالعه و بررسی رابطه بین متغیرهای جمعيت شناختي و متغير هاي خاص با نگرش معلمان نسبت به فراگير سازي آموزش و پرورش دانش آموزان دچار نارسايي در مدارس عادی.

مقاله درباره نگرش معلمان نسبت به فراگیرسازی آموزش و پرورش برای دانش اموزان دچار معلولیت

  • چکیده

اين مطالعه يك مطالعه توصیفی- تحلیلی، از نوع مقطعی و موردی- شاهدی (می باشد. پژوهش حاضر در سطح مدارس عادی ابتدایی شهر تهران و در سال تحصیلی 86-85 انجام شد. روش جمع آوری اطلاعات در این پژوهش روش پرسشنامه است، که پرسشنامه ی پژوهش با مطالعه و بررسی مقالات و پژوهش های موجود در ایران، پژوهش های خارجی و استخراج سوالات پرسشنامه هایی که در انتهای مقالات ضمیمه شده بودند و ایجاد کمی تغییرات در آنها و اضافه کردن برخی از سوالات تهیه گردید که هر یک از سوالات پرسشنامه پژوهش حاضر به نوعی در ارتباط با سوالات پرسشنامه های سایر پژوهش های انجام شده در زمینه ی فراگیر سازی می باشند

  • مقدمه

هدف هرنظام آموزشي اين است كه همه دانش آموزان خود را براي تبديل شدن به شهرونداني آماده کند که، آگاه و كار آمد باشند و بتوانند جامعه در حال تغيیر و گذر را اداره كنند. اين كار بايد به گونه اي انجام شود كه شرايط مناسب براي يادگيري و پيشرفت هر كودك صرف نظر از ويژگي هاي وي فراهم شود. در اين راستا نظام آموزش و پرورش باید اطمينان دهد كه هر دانش آموز در كلاس، امكان دستيابي به فرصت هاي لازم براي بروز استعدادها و توانائي هاي خود را دارد. دستيابي به چنين سطحي از اطمينان، نياز به رويكردي دارد كه بتواند طيف وسيع گوناگوني ها و تفاوت ها را پوشش دهد.

  • بررسی ادبیات موضوعی

در این بخش بترتیب مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارائه می گردد.

  • مبانی نظری

(هوسپیان، آ. 1382) از آنجايي كه نظام آموزش و پرورش فراگير داراي ماهيتي پوياست، ضروري است تا تمام دست اندر كاران آموزش و پرورش از جمله معلمان كه نقش كليدي در اين نظام دارند از نگرش مثبت و پويايي لازم برخوردار باشند وآن را به طور مستمر حفظ كنند. براي ايجاد نگرش هاي مثبت و حفظ تداوم این پويايي، لازم و ضروري است كه برنامه هاي آموزش ضمن خدمت از نظر علمي ونگرشي، به طور مدوام آنها را تغذيه كند تا آمادگي لازم رابه لحاظ حرفه اي بدست آورند. (رابرتسون، ت. و دیگران 1998) در كلاس هاي فراگير نقش معلمان عادي تغيير يافته و از نو تعريف شده است. معلمان عادي مسئوليت اصلي را در تامين خدمات براي دانش آموزان دچار نارسايي بر عهده دارند و در مواقع نياز توسط معلمان ويژه حمايت و پشتيباني مي شوند.

الف) آموزش فراگير كامل

(سعيدي ا. 1382) هدف اين آموزش جادادن تمام دانش آموزان داراي ناتواني در كلاس هاي آموزش عادي است. براساس اين برنامه دانش آموزاني كه داراي ناتواني هستند، مانند ساير افراد عادي، به مدرسه اي مي روند كه در همسايگي آنهاست و آموزش خود را در كنار همكلاسی هاي همسن خويش دريافت مي كنند.

32000 تومان – خرید