تحقیق ومقاله مطالعه و بررسی رابطه بین مهارت زندگی و متغیرهای رفتاری دانش آموزان (شهرستان کرج)

مقاله با موضوع رابطه بین مهارت زندگی و متغیرهای رفتاری دانش آموزان

 

  • چکیده

متدولوژی تحقیق در مقاله حاضر از نقطه نظر هدف، کاربردی بوده و از نظر جمع آوری اطلاعات و داده ها، توصیفی و از شاخه پیمایشی دلفی می باشد که هدف آن کسب اتفاق نظر از خبرگان آشنا با موضوع مقاله است. روش تحقیق روش آزمایشی با استفاده از طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل و آرایش تصادفی است. جامعه آماری در این تحقیق  مشتمل بر دانش آموزان سال اول دوره متوسطه یکی از دبیرستان های دخترانه منطقه 4 شهرستان کرج می باشد. در بین مناطق چهارگانه شهرستان کرج (منطقه 4) بیشترین تعداد دانش آموزان دختر سال اول دبیرستان را در خود جای داده است و همین امر قابلیت تعمیم نتایج پژوهش را بالا می برد.

  • مقدمه

بهداشت روانی جامعه تحت تأثیر مستقیم بهداشت روانی فرد فرد اعضاي آن است. اگر فردي گرفتار مشکلات فردي، شغلی، خانوادگی، تحصیلی و مانند اینها شود به طور ي که سلامت روانی او به مخاطره بیفتد، سطح بهداشت روانی کل جامعه کاهش می یابد. لذا هرگونه اقدام درمانی براي این افراد، هم به بهبود فرد کمک میکند و هم سلامت روانی جامعه را در بر می گیرد. به طور کلی مهارتهاي زندگی ابزاري قوي در دست متولیان بهداشت روانی جامعه در جهت توانمندسازي جوانان در ابعاد روانی و اجتماعی است.

  • بررسی ادبیات موضوعی

در این بخش بترتیب مبانی نظری تحقیق، ضرورت انجام تحقیق، متدولوژی تحقیق و یافته های تحقیق ارائه می گردد.

  • مبانی نظری

مهارتهاي زندگي شامل ده مهارت خودآگاهي، همدلي، ارتباط مؤثر، روابط بين فردي، مقابله با استرس، مقابله با هيجانها، حل مسئله، تصميم گيري، تفكرخلاق و تفكر نقادانه ميشود.

( بين دانش آموزاني كه آموز ش مهارتهاي زندگي را ديده اند و دانش آموزاني كه آموزش مهارتهاي زندگي را نديده اند از لحاظ سلامت رواني تفاوت معنی داري وجود دارد. بنابراين، آموزش مهارتهاي زندگي با توجه به ميانگين تفاضل پيش آزمون از پس آزمون (00/14-) دانش آموزان گروه آزمايشي نسبت به ميانگين دانش آموزان گروه كنترل، موجب افزايش سلامت رواني گروه آزمايشي شده است. بنابراين، با توجه به ماهيت نمره گذاري مقياس سلامت رواني، كه در آن كاهش نمره بيانگر افزايش سلامت رواني است، مي توان گفت كه آموزش مهارتهاي زندگي توانسته است موجب افزايش سلامت رواني دانش آموزان دختر گروه آزمايشي در مقايسه با دانش آموزا ن دختر گروه گواه گردد .(

  • پیشینه تحقیق

مطالعه و بررسی مقاله هایی که تا کنون در مورد مهارتهای زندگی در متون چاپی و الکترونیکی انجام گرفته است، نظریه های متنوعی را در این زمینه در دسترس قرار داده است. با وجود این تنوع، اشتراک موضوعی آنها در امور اخلاقی و حرکت به سوی پرورش جامعه ای فضیلت مدار به وضوح در تفکر محققین موج می زند. از تحقیق ها و نظریه های مهارتهای زندگی که با این مقاله ارتباط موضوعی دارند، در ادامه نام برده شده است.

کیفیت زندگی و تنظیم روانی در کودکان و نوجوانان. (

32000 تومان – خرید