تحقیق ومقاله مطالعه و بررسی رابطه مدیریت دانش و توانمندسازی منابع انسانی

مقاله با موضوح ارتباط بین مدیریت دانش و توانمندسازی منابع انسانی

  • چکیده

این مقاله بصورت کاربردی به جمع آوری اطلاعات توصیفی توسط روش پیمایشی دلفی به تحقیق در زمینه ارتباط معنادار یا عدم وجود رابطه معنادار فرضیه های اصلی که هر یک از فرضیه های اصلی دارای فرضیه ها فرعی نیز می باشند می پردازد. فرضیه های اصلی وجود ارتباط بین مدیریت دانش با توانمندسازی منابع انسانی می باشد. جامعه آماری در این تحقیق مشتمل بر مدیران، معاونین و دبیران سازمان آموزش و پرورش شهر مشهد می باشد که عبارتند از 150 نفر از مدیران آموزش و پرورش و 260 نفر از دبیران دوره ی متوسطه که از این 410 نفر توسط روش نمونه گیری بصورت تصادفی و با استفاده از فرمول کوکران، 199 نفر برای پرسشگری انتخاب شدند.

  • مقدمه

یکی از ابزارهای مهم بقای سازمان و دستیابی به هدفها و رسالتهای موردنظر، منابع انسانی است. در این میان آنچه مقوله تحول را حیات می بخشد و بقای سازمان را نیز تضمین می کند، ارتقاء دانسته ها و دانش منابع انسانی در راستای کارآمد ساختن آنهاست. بنگاه های اقتصادی از منابعی چون پول، مواد، ماشین و منابع انسانی برای دستیابی به هدفهای کوتاه مدت و بلندمدت بهره می برند. در این میان، واقعیت این است که اگر در سازمانها از وجود انسانهای نوآور و اندیشمند بی بهره باشیم، بسیاری از فرصتها و موقعیتها را از دست خواهیم داد. برای جهانی اندیشیدن و یا حتی استقرار در این سطح، آموزش و رشد فکری منابع انسانی به منظور بقاء سازمان الزامی است. در این حوزه مدیران آموزش و شیوه مدیریت دانش در سازمانها نقش حیاتی نه کمتر از سایر منابع بلکه گاهی بعنوان نقش کلیدی در صحنه رقابت و موفقیت سازمان ایفا می نمایند. این مقاله تلاش دارد ضمن تعریفی مختصر از مدیریت دانش و توانمند سازی، رابطه مدیریت دانش را بر توانمندسازی منابع انسانی مورد تحقیق قرار دهد. از اینرو به مختصر تعریفی از مدیریت دانش و توانمندسازی بمنظور ایجاد چارچوبی برای تعیین متغیر های مربوط در مسیر تحقیق می پردازیم.

  • بررسی ادبیات موضوع

در این بخش بترتیب مبانی نظری تحقیق، ضرورت انجام تحقیق، پیشینه پژوهشی، متدولوژی تحقیق و یافته های تحقیق ارائه می گردد.

  • مبانی نظری

در دوره پست مدرن، دانايي يا دانش عنصری ارزنده است که توسط ابزارهای انتقال نوین در دسترس قرار می گیرد. توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات بطور اعم جامعه جامعه بشري و بطور اخص، جامعه صنعتي و سازمانهاي تجاري و صنعتي را در وضعيتي قرار داده است كه براي ادامه حيات مي بايستي در پي يافتن ابزار و راهكارهاي جديد متناسب با شرايط حاكم باشند. از اینرو با توجه به انبوه داده ها و دانش، مديريت دانش جاي ويژه اي در ادبيات مديريت براي خود باز كرده و صاحب نظران امر را براي توسعه فنون و راهكارهاي مرتبط، بسوي خود كشانده است. مديريت دانش بعنوان يكي از مفاهيم و متدولوژيهاي متاخر به ياري فرآيند آموزش آمده و از طريق خلق، تسهيل، تسريع و به اشتراك گذاري دانش و اطلاعات به بهبود كيفي منابع انسانی می انجامد.

  • پیشینه

    پژوهشی

مطالعه و بررسی مقاله هایی که تا کنون در مورد توانمندسازی منابع انسانی در کشورهای مختلف انجام گرفته است، 3 مدل یا دیدگاه را در مورد توانمندسازی تعمیم می دهد.

  • دیدگاه اول، دیدگاه عقلایی است که قائل به تسهیم قدرت با زیر دستان، تفویض اختیار عمودی، تمرکز زدایی در تصمیم گیری، استقرار مدیریت مشارکتی و تشکیل چرخه های کیفیت می باشد.
  • دیدگاه دوم، دیدگاه انگیزشی است که نیاز به کسب قدرت را که حالتی درونی برای کسب نفوذ و کنترل بر سایر افراد و بعنوان مبنای توانمندسازی می داند.
  • دیدگاه سوم، دیدگاه فوق انگیزشی است که با ایجاد انگیزه درونی توسط پرورش محیط و ایجاد احساس اثربخشی و انرژی بیشتر، دیدگاهی نظری تر را برای توانمندسازی ارائه می دهد.
32000 تومان – خرید