پرسشنامه تسهیم دانش

تهران پژوهش

پرسشنامه استاندارد تسهیم دانش یان یو (2013).

تعریف مفهومی متغیر پرسشنامه

تسهیم دانش آشکار(صریح): دانشی است که وضوح کافی برای درک آن وجود دارد. دانش صریح، دانشی است که قابل کد شدن است. منظور از کد، هر گونه کد، اعم از کد نوشتاری، گفتاری، رفتاری و… است. مصادیق این نوع از دانایی، کتاب، مقاله، سخنرانی، روشهای مدون سازمانی و سایر مستندات مشابه، می‌باشد(احمدی،1391؛ به نقل از رجا، 1393).

تسهیم دانش پنهان(ضمنی):

چنین دانشی به سه دلیل از شفافیت و وضوح کافی برخوردار نیست:

  1. توانایی تشریح و تعریف دانش وجود دارد ولی هنوز به عنوان یک دانش عرضه و معرفی نشده‌است.
  2. توانایی تشریح و تعریف وجود دارد، اما اراده و قصد آن وجود ندارد.
  3. توانایی تشریح دانش وجود ندارد.

معمولاً باید این نوع دانش را در درون اذهان انسان‌ها، رویه‌های سازمان، و نیز در اندوخته‌های فرهنگی جوامع گوناگون مستتر یافت. هرچند که مدیریت دانش ضمنی، به مراتب مشکل‌تر از دانش آشکار است، اما ارزش آن در کسب مزیت رقابتی در سازمان، بیشتر می‌باشد(ابطحی،1385؛ به نقل از رجا، 1393).

تعریف عملیاتی متغیر پرسشنامه

در این تحقیق تسهیم دانش متغیری است که برای بررسی آن از پرسشنامه 6 سوالی یان یو (2013)  با مقیاس فاصله ای طیف لیکرت استفاده شده است.

 

مولفه های پرسشنامه و پرسشنامه

متغیرها سوالات هر متغیر تعداد سوال
دانش صریح 2-1 2
دانش پنهان 6-3 4

 

22000 تومان – خرید