پروپوزال ارزیابی رابطه بین هزينه هاي ورودي شركت¬ها و نسبت سودآوری آن¬ها در شرکت¬های منتخب پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
ارتباط بین هزينه هاي ورودي شركتها و نسبت سودآوري شرکتها
) بیان مسأله
نسبت سودآوری به عنوان ابزاری جهت سنجش اثربخشي مديريت، همواره مورد استفادهی سرمايهگذاران، مديران و تحليلگران مالی بوده است، که نشان از اهمیت آن دارد. از همینرو، شناسایی عوامل مرتبط با قدرت سودآوري، فروش و اعتبار هر شرکت، میتواند درصد پیشرفت بیشتري را در میزان دستیابی به بازده غیرعادی براي هر شرکتی، فراهم آورد و همینطور بالعکس، باعث از بین رفتن منابع شرکت گردد.
مشكل اصلي اين است كه در تحقیقات گذشته، ارتباط عواملی چون: ریسک بازار، میزان سرمایهگذاری در داراییهای ثابت، عوامل درونی را با نسبت سودآوری میسنجیدند. احتمال بروز خطا در عوامل یاد شدهی بالا، دلیلی بر کنکاش جهت دستیابی به راهی است که کمتر دستخوش تحریف یا نادیده گرفتن قرار گیرد. از طرف دیگر با تشخیص عوامل مرتبط با سودآوری که در این تحقیق به آن ها پرداختهایم، میتوان به تاثیر استراتژیهای مختلف هر مدیر در کوتاهمدت و بلند مدت پی برد. اين استراتژي ها در زمان لازم توسط مديران مانند فنر رها شده، انعطاف بالقوه اي را در شرايط مختلف به بار مي آورند
) تاریخچه مختصری از بورس در جهان
واژه بورس از نام خانوادگی شخصی به نام وارند بورس گرفته شده که در اوایل سده پانزدهم در شهر بروژ بلژیک زندگی میکرد و صرافهای شهر در برابر خانه او گرد هم میآمدند و به داد و ستد کالا میپرداختند. بعدها نام او به مکانهایی اطلاق شد که محل داد و ستد پول، کالا و اسناد مالی وتجاری بوده است. نخستین مرکز معتبر بورس اوراق بهادار جهان، سال1611 میلادی در شهرآمستردام هلند تاسیس شد و کمپانی معروف هند شرقی سهام خود را در آن بورس عرضه کرد.
تعریف بورس
بورس اوراق بهادار به معنی بازار متشکل و رسمی سرمایه است که در آن سهام شرکتها یا اوراق دولتی تحت ضوابط و مقررات خاصی مورد معامله قرار میگیرد بورس اوراق بهادار محل جمعآوری نقدینگی موجود یا پساندازهای راکد برای سرمایهگذاری در پروژههای بلندمدت است. سرمایهگذاری تعاریف متفاوتی را در خود جای داده است و در معنای اقتصادی آن عبارت است از مخارجی که صرف افزایش یا ذخیره سرمایه میگردد. اما مفهوم فراگیر آن در بازار اوراق بهادار به صورت زیر آمده است:
ارزشیابی موجودی کالا
موجودیهای جنسی بخش مهمی از دارایی اکثر واحدهای تجاری را تشکیل میدهند، بنابراین نحوه ارزشیابی و انعکاس آنها در صورتهای مالی تأثیر بسزایی در تعیین وضعیت مالی و نتایج عملیات واحد تجاری دارد.
موجودیها از نقطهنظر طبقهبندی حسابداری، داراییهایی هستند که در یک مقطع زمانی خاص به شکل کالاهایی در مالکیت واحد تجاری است و به منظور فروش در آینده یا استفاده در تولید نگهداری و در صورتهای مالی تحت سرفصل دارایی جاری نشان داده میشوند. در اکثر واحدهای واحدهای تجاری، موجودیها، بخش قابل ملاحظهای از داراييهای جاری و حتی کل داراييها را تشکیل میدهند.
مبانی ارزیابی موجودیها
روشهای متعددی برای اندازهگیری ارزش موجودیها وجود دارد که ضرورتهای تئوریک را برآورده میسازد. اندازهگیری موجودیها باید هممیزان خدمات بالقوه مورد انتظار(مطلوبیت اقتصادی) و هم تصویری که صورت سود و زیان و ترازنامه را به نحوی سودمند منعکس سازد، را ارائه کند. اندازهگیری موجودیها که منعکسکنندهی خالص وجوه مورد انتظار دریافتی در آینده است، میتواند برای پیشبینی جریانهای نقدی آتی مورد استفاده قرار گیرد. اگر رقم داراییها نشان دهندهی ارزشهای فعلی جریانهای ورودی نقد مورد انتظار در آینده باشد، ایدهآل است. ا