پروپوزال ارزیابی رابطه بین هزينه هاي ورودي شركت¬ها و نسبت سودآوری آن¬ها در شرکت¬های منتخب پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

ارتباط بین هزينه­ هاي ورودي شركت­ها و نسبت سودآوري شرکت­ها

 

) بیان مسأله

نسبت سودآوری به عنوان ابزاری جهت سنجش اثربخشي مديريت، همواره مورد استفاده­ی سرمايه­گذاران، مديران و تحليل­گران مالی بوده است، که نشان از اهمیت آن دارد. از همین­رو، شناسایی عوامل مرتبط با قدرت سودآوري، فروش و اعتبار هر شرکت، می­تواند درصد پیشرفت بیشتري را در میزان دستیابی به بازده غیرعادی براي هر شرکتی، فراهم آورد و همین­طور بالعکس، باعث از بین رفتن منابع شرکت گردد.

مشكل اصلي اين است كه در تحقیقات گذشته، ارتباط عواملی چون: ریسک بازار، میزان سرمایه­گذاری در دارایی­های ثابت، عوامل درونی را با نسبت سودآوری می­سنجیدند. احتمال بروز خطا در عوامل یاد شده­ی بالا، دلیلی بر کنکاش جهت دستیابی به راهی است که کمتر دستخوش تحریف یا نادیده گرفتن قرار گیرد. از طرف دیگر با تشخیص عوامل مرتبط با سودآوری که در این تحقیق به آن ها پرداخته­ایم، می­توان به تاثیر استراتژی­های مختلف هر مدیر در کوتاه­مدت و بلند مدت پی برد. اين استراتژي ها در زمان لازم توسط مديران مانند فنر رها شده، انعطاف بالقوه اي را در شرايط مختلف به بار مي آورند

) تاریخچه مختصری از بورس  در جهان

واژه بورس از نام خانوادگی شخصی به نام وارند بورس گرفته شده که در اوایل سده پانزدهم در شهر بروژ بلژیک زندگی می­کرد و صراف­های شهر در برابر خانه او گرد هم می­آمدند و به داد و ستد کالا می­پرداختند. بعدها  نام او به مکان­هایی اطلاق شد که محل داد و ستد پول، کالا و اسناد مالی وتجاری بوده است. نخستین مرکز معتبر بورس اوراق بهادار جهان، سال1611 میلادی در شهرآمستردام هلند تاسیس شد و کمپانی معروف هند شرقی سهام خود را در آن بورس عرضه کرد.

تعریف بورس

بورس اوراق بهادار به معنی بازار متشکل و رسمی سرمایه است که در آن سهام شرکت­ها یا اوراق دولتی تحت ضوابط و مقررات خاصی مورد معامله قرار می­گیرد بورس اوراق بهادار محل جمع­آوری نقدینگی موجود یا پس­اندازهای راکد برای سرمایه­گذاری در پروژه­های بلندمدت است. سرمایه­گذاری تعاریف متفاوتی را در خود جای داده است و در معنای اقتصادی آن عبارت است از مخارجی که صرف افزایش یا ذخیره سرمایه می­گردد. اما مفهوم فراگیر آن در بازار اوراق بهادار به صورت زیر آمده است:

ارزشیابی موجودی کالا

موجودی­های جنسی بخش مهمی از دارایی اکثر واحدهای تجاری را تشکیل می­دهند، بنابراین نحوه ارزشیابی و انعکاس آن­ها در صورت­های مالی تأثیر بسزایی در تعیین وضعیت مالی و نتایج عملیات واحد تجاری دارد.

موجودی­ها از نقطه­نظر طبقه­بندی حسابداری، دارایی­هایی هستند که در یک مقطع زمانی خاص به شکل کالاهایی در مالکیت واحد تجاری است و به منظور فروش در آینده یا استفاده در تولید نگهداری و در صورت­های مالی تحت سرفصل دارایی جاری نشان داده می­شوند. در اکثر واحدهای واحدهای تجاری، موجودی­ها، بخش قابل ملاحظه­ای از دارايي­های جاری و حتی کل دارايي­ها را تشکیل می­دهند.

مبانی ارزیابی موجودی­ها

روش­های متعددی برای اندازه­گیری ارزش موجودی­ها وجود دارد که ضرورت­های تئوریک را برآورده می­سازد. اندازه­گیری موجودی­ها باید هم­میزان خدمات بالقوه مورد انتظار(مطلوبیت اقتصادی) و هم تصویری که صورت سود و زیان و ترازنامه را به نحوی سودمند منعکس سازد، را ارائه کند. اندازه­گیری موجودی­ها که منعکس­کننده­ی خالص وجوه مورد انتظار دریافتی در آینده است، می­تواند برای پیش­بینی جریان­های نقدی آتی مورد استفاده قرار گیرد. اگر رقم دارایی­ها نشان دهنده­ی ارزش­های فعلی جریان­های ورودی نقد مورد انتظار در آینده باشد، ایده­آل است. ا

32000 تومان – خرید