پروپوزال ایجاد جزایر مصنوعی در سواحل کشورها و تاثیر آن بر نظام حقوقی آبهای بین المللی با تاکید بر منطقه خلیج فارس

تاثیر  ایجادجزایر مصنوعی در سواحل کشورها

 

مقدمه

محیط جفرافیایی و جهان سیاست به گونه ای است که می تواند تمام طرز تفکرهاو سلیقه انسانها را به خود جلب کند.جغرافیدان ها به نحوه تاثیرگذاری سیاست نظم فضایی و نحوه تاثیر پذیری سیات از نظم فضایی می نگرند. در مراحل اول جفرافیای سیاسی دولت را به عنوان یک واحد سیاسی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است. جغرافیای سیاسی نه تنها حوزه های کوچکتر مانند حوزه های محلی بلکه در بر گیرنده حوزه بزرگتر چون ملی، فراملی ،منطقه ای و جهانی می باشد. با توجه به مشخصات جامعه بین الملل و تفاوت آن با جوامع داخلی که جامعه جهانی تشکیل شده از کشورهای مستقل که با یکدیگر روابط گوناگون سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و در کنار هم زندگی می کنند.

بیان مسئله:

علم جغرافیا سیاسی یکی از مباحث علوم بوجود آمده از یک واحد سیاسی سازمان یافته در یک قلمرو جغرافیای خاص که در بر گیرنده حاکمیت دولت و فضای مشخص می باشد.در راس این واحد سیاسی حکومت با دولت مشخص در یک محدوده فضایی که بوسیله مرزهای سیاسی مشخص که بیانگر یک واحد سیاسی متشکل از واحدهای دیگر است.از گذشته تا کنون اهمیت قلمرو دریایی بخاطر به کارگیری آن در زمینه کشتیرانی ماهیگیری به عنوان راه  ارتباطی مورد استفاده قرار گرفته است. علاوه بر اهمیت فوق دریاها  به خاطر ثروت غیر قابل وصف، وجود منابع عظیم نفت گاز مواد معدنی، صید ماهی با رشد روز افزون آن  به عنوان منبع حیاتی و پر اهمیت برای جوامع بشری می باشد.

ثروت نهفته در بستر و زیر بستر دریاها منابع غیر زنده و توزیع ناهمگون محیط جغرافیای از لحاظ  بری و بحری و عوامل دخیل در آن چون علل جغرافیایی،اقتصادی، قدرت نظامی و استراتژیک وجود مرزهای قرار دادی مرزهایی که به صورت طبیعی از یکدیگر جدا نشده و بصورت خط فرضی می باشد. بدون شک منافع کشورها در سطوح مختلف فعالیتهای ویژه دریایی متفاوت است.

خلیج فارس که یک دریای نیمه بسته شناخته شده وبیشترین مالکیت آن به ایران تعلق دارد. وجود منابع ذخایر عظیم  موثر در رشد صنعت تجارت و اقتصاد بین المللی، آبراه حیاتی تنگه هرمز این قلب تپنده ایران(محل بیشترین صادرات نفت دنیا)،موثر در محیط زیست انسانی گیاهی و جانوری،به عنوان  قدرت سیاسی و بین المللی درسطح ملی ومنطقه ای فرامنطقه ای وجهانی به حساب می آید. امروزه تمایل انسانها و ساخت جزایر مصنوعی و نوعی خشک کردن دریا، امکان بهره گیری هر چه بیشتر از محیط طبیعی  را فراهم می نماید.

1تعاریف ژئوپولیتیک از دیدگاه های مختلف

ژئوپولیتیک علم بررسی تأثیر عوامل جغرافیایی بر سیاست یا بررسی رابطه بین جغرافیا و سیاست است.رشته ای که به مطالعه نقش محیط جغرافیایی در تصمیم گیریهای سیاسی می پردازد،مثل تصمیم گیریهای در مورد نقش آفرینی و رقابتهای سیاسی منطقه ای و جهانی از طریق استفاده از امکانات محیط جغرافیایی.شبه علم یا نظریه ای که سیاست را وابسته به عوامل یا محیط جغرافیائی می کندو غالباّ دست آویز افراطی ترین نظریه پردازان شوینیست و امپریالیسم بوده و هدف اصلی آن،موجه ساختن اشغال زمینهای بیگانه و برده کردن سایر خلق ها است.درسال 1897یک آلمانی بنام فریدریش راتسل (1900-1848)کتابی در جغرافیای سیاسی منتشر کرد که بعدها شاگردان او این رشته جدیدرا ژئوپولیتیک نامیدند.راتسل اعتقاد داشت که دولت موجود زنده ای است که با تغذیه (گسترش سرزمینش)قادر به زندگی است

جغرافیای سیاسی و اهمیت استراتژیکی منطقه خلیج فارس

در تعریف موقعیت استراتژیکی گفته­اند:

موقعیتی است که به دارنده آن مزایای قاطع سیاسی، اقتصادی، نظامی در رابطه با رقیب یا رقبا اعطاء می­کند. نکته­ای که باید اضافه کرد این است که اگرمنطقه­ای دارای موقعیت استراتژیکی باشد، خواه ناخواه و یا درحالت کم یا زیاد کشورهای آن منطقه نیز ( که این اثر بستگی به شرایط و امکانات خود کشور خواهند داشت) دارای موقعیت استراتژیک خواهند بود.

32000 تومان – خرید