پروپوزال رابطه محیط مدرسه و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان رشته تربیت¬بدنی از دیدگاه دبیران تربیت¬بدنی استان کردستان

رابطه محیط مدرسه و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان رشته تربیت¬بدنی

مقدمه

امروزه یکی از سازمان­های مهم و تأثیر­گذار در هر جامعه­ای، نهاد آموزش و پرورش است. بي شك آموزش و پرورش اساسي‌ترين‌نهاداجتماعي در شكل­دهي، هدايت و كنترل افكار افراد هر جامعه بشري است و داشتن آموزش و پرورش توانمند لازمه توسعه اجتماعي است. علاوه بر آن، به دلیل گسترش علوم و تجارب بشری و توسعه فن‌آوری و پیشرفت­های صنعتی، گرایش به سازمان­های آموزش و پرورش امری فراگیر و جهانی شده است، به گونه­ای که یکی از شاخص­های مهم رشد هر جامعه را وسعت دامنه وظایفی می‌دانند که آموزش و پرورش آن به عهده گرفته استبدیهی است که نهاد آموزش و پرورش عهده­دار ایجاد زمینۀ مناسب برای رشد و شکوفایی استعداد­ها و توانایی­هایی افراد است و همانا لازمۀ این نیل به هدف، تدوین و اجرای برنامه­ریزی­های وسیع، جامع و حساب شده با توجه به اهداف عمومی آموزش و پرورش هر جامعه است  بی­شک هدف هرگونه فعالیت آموزشی ایجاد یادگیری است

بیان مسأله

امروزه پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان به عنوان یک شاخص مهم برای ارزیابی نظام­های آموزشی مورد توجه قرار گرفته­است. علاوه براین، پیشرفت تحصیلی همواره برای معلمان، دانش­آموزان، والدین، نظریه­پردازان و محققان نیز حائز اهمیت بوده است. چرا که این عامل مهم نه تنها معیاری مهم در ارزیابی عمکلرد معلمان است بلکه به نوعی معرف توانایی­های علمی افراد در بدو ورود به دنیای کار و اشتغال و مقاطع تحصیلی بالاتر است. شاخص پیشرفت تحصیلی دستاوردی است که به طور گسترده و عمومی همواره اندازه­گیری می­شود). از طرفی، با عوامل بسیاری از جمله نظام ارزشی مدرسه، روابط عاطفی درون مدرسه، سیستم تنبیه و تشویق، آراستگی دبیر، ساختار کلاس، روش تدریس و غیره در ارتباط است و به نوعی از آن­ها تأثیر می­گیرد که این عمکلرد جدای از موارد نام برده شده تجزیه و تحلیل نمی­شود، اما علاوه بر این عامل­ها، عامل دیگری به نام فضای فیزیکی مناسب و با نشاط در این فرایند به نوعی می­تواند نقش داشته باشد که در تحقیقات بررسی شده کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در واقع فضای فیزکی مناسب و با نشاط جزو عوامل درونی اثرگذر بر مدارس به صورت مستقیم و دانش- آموزان به صورت غیرمستقیم است(

سنجش پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان

در منابع تربیتی، با مفاهیم متنوعی از جمله آزمون، امتحان، اندازه­گیری، سنجش و ارزشیابی مواجه می­شویم. بعضی از این مفاهیم گاه هم معنا و مترادف یکدیگر و گاه به صورت مستقل از هم مورد استفاده قرار گرفته­اند.سطح توانمندی­های کسب شده؛ قضاوت در مورد اثربخشی آموزش و مناسب بودن برنامه­های درسی توصیف موفقیت نظام آموزشی؛ تعیین اثربخشی فعالیت­های مدرسه کنترل و نظارت موفقیت تحصیلی دانش­آموزان در طول دوره زمان و بالاخره جهت‌دهی به تصمیم‌ها و خط­مشی­ها آموزشی استفاده می­شود. در مورد سنجش پیشرفت دانش­آموزان سه دیدگاه متفاوت وجود دارد:

  • سنجش به مثابه اندازه­گیری
  • سنجش به مثابه شیوه و یا راه و روش
  • سنجش به مثابه جستجو و یا کاوش.
  • اهداف تربيت بدني و ورزش

    اهداف‌، نتايج مطلوبي هستند كه از شركت در برنامه‌هاي تربيتبدني و ورزش و تحت هدايت متخصصان واجد شرايط حاصل مي‌شوند. اهداف، مربي تربيت­بدني را در شناخت مقصدي كه شركت‌كنندگان به سمت آن حركت مي‌كنند و شناخت ارزش قلمرو و تصميم‌گيري صحيح و تفسير اين حيطه عملكردي براي عموم ياري مي‌كنند. تكامل جسماني، عصبي عضلاني، شناختي و احساسي(عاطفي) از اهداف سنتي تربيت­بدني و ورزش است. اين اهداف با توجه به كار مدارس و نيازهاي افراد لازم‌التعليم تعريف شده‌اند. از آنجايي كه قلمرو تربيت­بدني تمام رده‌هاي سني را در بر مي­گيرد، پس اهداف آن بايد متناسب با افراد  تحت پوشش تعريف شود(

  • هدف تكامل عصبي عضلاني

    اين هدف با بهبود آگاهي از بدن و انجام حركت جسماني مفيد با هزينه انرژي كم­تر و حركت آميخته با مهارت و حس زيبا‌شناسي[1] و جذابيت[2] در ارتباط است و در كار، بازي و ديگر فعاليت‌ها كه با حركت جسماني همراه است كاربرد دارد. رفتار حركتي موثر موجب پرورش حس و ذوق زيبايي حركتي[3] و توسعه حس حركت مي‌شود كه در اصل يعني تكامل مهارت حركتي همراه با دانش درخور آن مهارت و استفاده مناسب از آن است. به عبارت ديگر فردتربيت يافته از جنبه حركتي، قادر است با كنترل صحيح مهارت در حركت، در تمام رفتارها و كارهاي عادي زندگي آن حركت را انجام دهد.

     

     

32000 تومان – خرید