پروپوزال رابطه محیط مدرسه و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان رشته تربیت¬بدنی از دیدگاه دبیران تربیت¬بدنی استان کردستان
رابطه محیط مدرسه و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان رشته تربیت¬بدنی
مقدمه
امروزه یکی از سازمانهای مهم و تأثیرگذار در هر جامعهای، نهاد آموزش و پرورش است. بي شك آموزش و پرورش اساسيتريننهاداجتماعي در شكلدهي، هدايت و كنترل افكار افراد هر جامعه بشري است و داشتن آموزش و پرورش توانمند لازمه توسعه اجتماعي است. علاوه بر آن، به دلیل گسترش علوم و تجارب بشری و توسعه فنآوری و پیشرفتهای صنعتی، گرایش به سازمانهای آموزش و پرورش امری فراگیر و جهانی شده است، به گونهای که یکی از شاخصهای مهم رشد هر جامعه را وسعت دامنه وظایفی میدانند که آموزش و پرورش آن به عهده گرفته استبدیهی است که نهاد آموزش و پرورش عهدهدار ایجاد زمینۀ مناسب برای رشد و شکوفایی استعدادها و تواناییهایی افراد است و همانا لازمۀ این نیل به هدف، تدوین و اجرای برنامهریزیهای وسیع، جامع و حساب شده با توجه به اهداف عمومی آموزش و پرورش هر جامعه است بیشک هدف هرگونه فعالیت آموزشی ایجاد یادگیری است
بیان مسأله
امروزه پیشرفت تحصیلی دانشآموزان به عنوان یک شاخص مهم برای ارزیابی نظامهای آموزشی مورد توجه قرار گرفتهاست. علاوه براین، پیشرفت تحصیلی همواره برای معلمان، دانشآموزان، والدین، نظریهپردازان و محققان نیز حائز اهمیت بوده است. چرا که این عامل مهم نه تنها معیاری مهم در ارزیابی عمکلرد معلمان است بلکه به نوعی معرف تواناییهای علمی افراد در بدو ورود به دنیای کار و اشتغال و مقاطع تحصیلی بالاتر است. شاخص پیشرفت تحصیلی دستاوردی است که به طور گسترده و عمومی همواره اندازهگیری میشود). از طرفی، با عوامل بسیاری از جمله نظام ارزشی مدرسه، روابط عاطفی درون مدرسه، سیستم تنبیه و تشویق، آراستگی دبیر، ساختار کلاس، روش تدریس و غیره در ارتباط است و به نوعی از آنها تأثیر میگیرد که این عمکلرد جدای از موارد نام برده شده تجزیه و تحلیل نمیشود، اما علاوه بر این عاملها، عامل دیگری به نام فضای فیزیکی مناسب و با نشاط در این فرایند به نوعی میتواند نقش داشته باشد که در تحقیقات بررسی شده کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در واقع فضای فیزکی مناسب و با نشاط جزو عوامل درونی اثرگذر بر مدارس به صورت مستقیم و دانش- آموزان به صورت غیرمستقیم است(
سنجش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان
در منابع تربیتی، با مفاهیم متنوعی از جمله آزمون، امتحان، اندازهگیری، سنجش و ارزشیابی مواجه میشویم. بعضی از این مفاهیم گاه هم معنا و مترادف یکدیگر و گاه به صورت مستقل از هم مورد استفاده قرار گرفتهاند.سطح توانمندیهای کسب شده؛ قضاوت در مورد اثربخشی آموزش و مناسب بودن برنامههای درسی توصیف موفقیت نظام آموزشی؛ تعیین اثربخشی فعالیتهای مدرسه کنترل و نظارت موفقیت تحصیلی دانشآموزان در طول دوره زمان و بالاخره جهتدهی به تصمیمها و خطمشیها آموزشی استفاده میشود. در مورد سنجش پیشرفت دانشآموزان سه دیدگاه متفاوت وجود دارد:
- سنجش به مثابه اندازهگیری
- سنجش به مثابه شیوه و یا راه و روش
- سنجش به مثابه جستجو و یا کاوش.
-
اهداف تربيت بدني و ورزش
اهداف، نتايج مطلوبي هستند كه از شركت در برنامههاي تربيتبدني و ورزش و تحت هدايت متخصصان واجد شرايط حاصل ميشوند. اهداف، مربي تربيتبدني را در شناخت مقصدي كه شركتكنندگان به سمت آن حركت ميكنند و شناخت ارزش قلمرو و تصميمگيري صحيح و تفسير اين حيطه عملكردي براي عموم ياري ميكنند. تكامل جسماني، عصبي عضلاني، شناختي و احساسي(عاطفي) از اهداف سنتي تربيتبدني و ورزش است. اين اهداف با توجه به كار مدارس و نيازهاي افراد لازمالتعليم تعريف شدهاند. از آنجايي كه قلمرو تربيتبدني تمام ردههاي سني را در بر ميگيرد، پس اهداف آن بايد متناسب با افراد تحت پوشش تعريف شود(
-
هدف تكامل عصبي عضلاني
اين هدف با بهبود آگاهي از بدن و انجام حركت جسماني مفيد با هزينه انرژي كمتر و حركت آميخته با مهارت و حس زيباشناسي[1] و جذابيت[2] در ارتباط است و در كار، بازي و ديگر فعاليتها كه با حركت جسماني همراه است كاربرد دارد. رفتار حركتي موثر موجب پرورش حس و ذوق زيبايي حركتي[3] و توسعه حس حركت ميشود كه در اصل يعني تكامل مهارت حركتي همراه با دانش درخور آن مهارت و استفاده مناسب از آن است. به عبارت ديگر فردتربيت يافته از جنبه حركتي، قادر است با كنترل صحيح مهارت در حركت، در تمام رفتارها و كارهاي عادي زندگي آن حركت را انجام دهد.