پروپوزال پیاده سازی بانکداری اختصاصی در ایران،مشکلات و راهکارها
مشکلات وراهکار های بانکداری اختصاصی در ایران
بيان مساله:
مدیریت ثروت مشتريان ويژه نیازمند تجهیز و فراخوانی مجموعهای از خدمات مالی، بانکی و سرمایهگذاری است. بر همین مبنا بانكهای تجاری دنیا به فراهم آوردن زمینههای همکاری و مشارکت موسسات و نهادهایی که بتوانند ارائه مجموعه ای از خدمات ممتاز را امکانپذیر و مهیا کنند، مبادرت ورزیدهاند. بانكهای تجاری برای ارائه خدمات سرمایهگذاری نیازمند ایجاد يا همکاري با بانکداری سرمایهگذاری برای مدیریت ثروت مشتریان خود هستند. بانکداری سرمایهگذاری با برآورد میزان ریسکپذیری مشتریان خود اقدام به تشکیل سبدهای سرمایهگذاری ميکند. بعضی خدمات نیز در قالب سوپرمارکت بانکی تعریف و به مشتریان ارائه ميشود. خدماتی چون خدمات بیمهای، لیزینگ، صرافی و…. نکته قابل تامل در این خصوص آن است که این خدمات به صورت منحصر به فرد و بسیار منعطف به مشتریان بانکداری اختصاصی ارائه ميشود. این خدمات طیف وسیعی از پیچیدهترین مشاوره های مالی ، حقوقی و مالیاتی تا خدمات مربوط به تسهیل فرآیندهای کاری و پولی مشتریان را در برميگیرد. بانکداری اختصاصی با هدفگذاری مشتریان خاص و ثروتمند که نیازمند خدمات منحصربفرد در زمینههاي گوناگون مالی، بانکی و سرمایهگذاریاند از تمامی ظرفیتها، تخصصها و منابع خود برای پاسخگویی به نیازهای مشتریان خود بهره ميبرد. امروزه مهمترین موانع توسعه بانکداری اختصاصی، ریسک سیاسی نسبتاً بالا و همچنین عدم وجود اصل محرمانه بودن اطلاعات بانک می باشد
در اینجا میتوان خدمات و محصولات بانکداری اختصاصی را که در دو بخش به مشتریان ارائه میشود نام برد:
الف. مدیریت ثروت
ب. خدمات و مشاورههای اختصاصی (سوپر مارکت بانکی)
همچنین مزایای استفاده از خدمات بانکداری اختصاصی را میتوان چنین ذکر کرد :
الف. افزایش ثروت شخصی
ب. بهرهگیری از خدمات اختصاصی
ج. استفاده از فرصتها
د. مدیریت جزئیات
مرور و بازبینی پیشینه پژوهش
واژه بانکداری اختصاصی برای بسیاری از همکاران بانکی واژه ای ناشناخته است. عموم کسانی که به شعب بانكهای خارجی مراجعه کردهاند به باجهای با نام private bank برخوردهاند. قدمت بانکداري اختصاصي به دو قرن پيش و به کشورسوئیس مهد بانکداری نوین باز ميگردد، اما رشد و توسعه آن مربوط به 3 دهه گذشته است. تقریبا تمامی بانكهای تراز اول دنیا چون Barclays , HSBC, UBS , Citibank و…. به ارائه این خدمت توجه ویژه نشان دادهاند. سهم درآمدهای حاصل از این نوع بانکداری از کل درآمدهای بانک Barclays حدود 60 درصد و در بانک UBS حدود 75 درصد است(Weatherhill, B. 2007).